May-Be May-Day
In een dalende beweging dient na een lagere bodem een volgende lagere top te volgen. In een dalende beweging mag in deze reactieve beweging gezocht worden naar de volgende NR. Net als eind vorige week. De theorie stelt immers dat de geschiedenis de neiging heeft zich te herhalen.
Na de reactieve stap van vrijdag is de AEX gisteren weer diep geduikeld. In deze actie-ontwikkeling is de RSI netjes OS geworden. Met deze stap zijn opnieuw de eerste bouwstenen gelegd van een potentiele volgendeNR. In de reactieve beweging van vandaag dient de blik dus gericht te zijn op het creëren van de derde en afsluitende bouwsteen van een set-up.
In de kleinste grafiek staan twee horizontale lijnen ingetekend. De eerste op 502.50. De tweede op 505. De verwachting luidt dat de AEX richting deze zone op zoek kan gaan naar een volgende top. In de kleinste grafiek staan inmiddels drie rode cirkels ingetekend. Deze duiden de hiaten welke in de achterliggende dagen zijn gevormd. Wat opvalt is dat deze neerwaartse omissies nog openstaan terwijl de opwaartse gap van vrijdag gisteren al wel is gesloten. De markt lijkt dus haast te hebben.
Nu gisteren de eerst afgegeven doelzone (ruimschoots) is gehaald mag de blik in de komende dagen op de volgende zone. Zoals bekend is deze maandag gedefinieerd op 492.50 – 489. In de DD is al vaak aangegeven dat bewegingen zelden in een rechte streep gaan. Hogere koersen richting 502.50 – 505 vallen dan ook in de categorie reactief. En met deze slotzin is de DD van vandaag weer terug bij de titel van gisteren.
Tot slot is het met trots dat ik u kan melden dat de Dikke Nikken vanaf vandaag, op verzoek, is verrijkt met : Mama Nikken,NR, Pagina 58 en PR. Wordt Vervolgd!
Middag-Update:
Het duurde even voordat de AEX na de opening op gang wilde komen, maar inmiddels is de index onderweg naar de vanochtend besproken zone 502.50 – 505. Op het moment van schrijven noteert de AEX op een interessant punt. Onder de recente bodems is een trendlijn getrokken welke nu als weerstand fungeert. Daarnaast is het fibo-grid getrokken over de recenet daling. De AEX noteert momenteel vrij netjes tegen de tweede reactielijn aan. De RSI is opgelopen tot boven de vanochtend aangehaalde eerste top. Let wel, even terug naar de mogelijkheid van een NR. De aangehaalde eerste top kent een slotstand op 502.05. Dat betekent dat als de AEX op halfuur-basis een slotnotering noteert boven dit niveau de potentiele NR niet meer mogelijk is daar dan niet alleen de RSI een hogere top kent, maar ook de index. Dat neemt niet weg dat de verwachting dat een volgend Waterloo kan plaatsvinden richting of in de zone 520.50 – 505 nog steeds de overheersende gedachte van de DD is. Oftewel, de huidige stijging valt nog netjes in de categorie reactief.
Goedemorgen
Dank GJN
en dank String e.a. die ta bevestigde wat ik al zag in astro namelijk vandaag up.
518 op 18/1 nou dat nog even en het square is rond 😉
s6 vandaag
De nr op de 30 min tussen 7 en 4 december wijst op 486
Tenzij deze mogelijk vandaag in de stijging teniet gedaan wordt natuurlijk
G.J. dank voor de aanvullingen in de Dikke Nikken!
En goedemorgen voor allen1
AEX CFD Trading
https://twitter.com/Bearorbull/status/1072410015653335040
Moet 499.5 zijn ipv 449.5
Roland, sinds de AEX-opening is er nog weinig stijging te zien…
maar ook geen daling 😉 soort zijwaarts
kwestie van geduld dus
en dat heb ik niet maar zit op de handen
Gisteren is een hammer gevormd op de S&P, kan dus wat herstel gaan geven voor de AEX de komende dagen.
quote GJN
De eerste op 502.50. De tweede op 505. De verwachting luidt dat de AEX richting deze zone op zoek kan gaan.
Plus
In de DD is al vaak aangegeven dat bewegingen zelden in een rechte streep gaan.
Dax op dagpivot, R1 lijkt me haalbaar vandaag
Herstel zou jammer zijn ga liever wel naar de 460 dmv de kerstcrash in een rechte streep 🙂
In slechts een weekje tijd kan dit gebeuren…….zie laatste duik.
Mijn handen jeuken, maar ik denk aan GJN zijn mama 🙂
Kan nog even duren maar het ziet er naar uit dat we opwaarts gaan – we blijven boven de blauwe MA – long maakt een kans
@Jos,
Als je naar de individuele fondsen kijkt Jos, dan zijn er veel op en belangrijke steun aanbeland. Waarbij ook nog divergentie in de rsi te zien is…RD, AM, (Ing. zit er net onder) Unnies liggen sterk. Dus mijn verwachting is nu eerder een herstel en wellicht komt de 460 dan maanden later een keer aan de beurt.
Groet,
Henk
@Henk, zou goed kunnen jou scenario er zit mijn slechts een ding dwars en dat is dat echte bodems vaak neergezet worden tijdens een paniek fase. Dit heb ik nog niet gezien dus vandaar mijn voorkeur van de 460/50. Rond die waarde hebben we ook weer steun vanuit de opgaande steunlijn 2009.
Het ligt toch gewoon als een dweil?….in de eerste 5 minuten omhoog…en daarna zo dood als een pier…dat is toch absoluut geen teken van kracht…zou mij niet verbazen als we de openingsgap in de komende uren gaan sluiten…
GRS Geert-Jan
Mee eens Jos, dat is gewoonlijk wel zo. Dan moeten grote fondsen nog ff flink terug en gaan ze uit hun trend. Het kan maar ik denk van niet. Vandaar. Volgende week weten we het of we hersteld zijn of verder weg gezakt.
502 is nog best ver idd…:-)
Begrijp me niet verkeerd…ik heb liever dat we nog even doorlopen naar 502.50 – 505…en dan een mooie volgende NR hebben…alleen tot nu toe vind ik het geen uitslaande brand…ondanks dat jupiter inmiddels een oogje heeft laten vallen op venus…althans…dat begreep ik vanochtend uit de chat… 🙂
GRS Geert-Jan
Dweil….ja, alhoewel lekker inzoomen 1 minuut en het gaat nog aardig 😉
Maar zelf zou ik dan niet snel de conclusie trekken dat we dan gaan dalen, namelijk omdat het ook net zo dweilerig omlaag gaat.
Maar je kunt goed gelijk hebben, interessant dat je zo denkt, wilde ik even opmerken, ik doe dat niet want bij mij gaan zulke redenaties vrijwel altijd fout.
Zo kocht ik ooit een 4-deur 1964 chevrolet impala omdat ik een 4-deur sedan mooi vind, bleek bij verkoop dat de hele wereld alleen een 2-deurs versie wil. Om maar even aan te geven, mijn inschattingen….nee liever niet
Het feit dat de voyager ons zonnestelsel heeft verlaten mag men ook niet onderschatten, 499 al weer.
@GJ,
Je hebt toch ook een NR (of PR) indien de rsi gelijke toppen maakt bij lagere(hogere) toppen in de koers? alleen deze varianten zijn minder krachtig…heb ik gelezen:-) En al schrijvende wordt je op je wenken bediend AEX loopt op:-)
Groet,
Henk
Nee Jos, Voyager 2 moet nog door de Oort Wolk en die hoort bij het zonnenstelsel
4 maal goed met astro (kantelpunten longterm/intraday/ etc nou snap ik………
maar ……….
affijn
https://www.youtube.com/watch?v=hT_nvWreIhg
en ook
https://www.youtube.com/watch?v=SAI_Nv3qWto
groet
Roland
Je reactie is in afwachting van moderatie.
De meevallende ZEW-index brengt de 502 ineens dichtbij, Henk
Hoekstra
11 december 2018 om 10:00
ziet u geduld
@Hoekstra,
Tja 2pnt is in deze markt net niks:-)
liedje derbij
groet
https://www.youtube.com/watch?v=hT_nvWreIhg
@ Jos…10:39…
Goede morgen…die echte bodem gaat m.i. nog wel komen…nu eerst terug naar de onderzijde van de driehoek in de daggrafiek…daarna into the sinkhole tot ongeveer 475…
Voor daarna zie ik nog geen gegevens…waarmee iets te berekenen valt…
Hoi allemaal,
Okay we zijn onderweg voor de set-up van de volgende NR. Maar dan moeten zoals GJ aangegeven heeft in de 30″ de volgende top lager liggen dan de 502.50. Dus als we naar de 505 gaan..hebben we geen lagere top bij een hogere rsi en vervalt de NR. Bij gelijke top rond de 502,50 is het TD van deze NR de laatste bodem.
Of zie ik iets over het hoofd?
Groet,
Henk
R1 gehaald, zie post 10.08
@ string
Wat dacht je van het KD in de weekgrafiek?
op mn andere favorite site nl Godmode stond vanmorgen interessante video. DAX nu 10 dagen zwart en zweer oversold, men verwacht paar 100 punten up. Goed een week geleden stonden we op 530, zien we niks over te hoofd? Kerst > handel dood, lage vola. Ik zie gene nieuwe crashes, Brexit gaat toch niet door, Britten willen helemaal niet meer ondanks geschreeuw in parlement. Dus: veer strek ingedrukt, als iets ‘m loslaat (Draghi donderdag?) staan we zo op 515-525..
@ detita…
Weet ik naar 435…maar dan moet het eerst nog langs 457…en da’s me nog te ver weg…
Denk dat 475 het keerpunt zal moeten worden voor de backtest naar 505 in de weekgrafiek..
Ik vind het overigens beslist geen mooi symmetrisch patroon…maar wel ‘n groot patroon…wat dan ook vraagt om ‘n ruime backtest…alles in stijl hè…zeg maar beetje in verhouding tot het geheel…
String hoe kom je bij 435? Er is toch nog geen NR dat daar op wijst?
mvg
Hee Paul…12:06/515-525…je maakt misschien wat wakker…en da’s niet jouw poes…ssssst…
Geert, de 520.50 in de voorlaatste regel mag u aanpassen
GRS Hoekstra
* Geert-Jan
Het niet sluiten van het openingsgap lijkt me een teken van kracht, evenals de intradaystijging van inmiddels bijna 4 punten
@ wh.giesen…12:25…
Klopt…geen NR die daar op wijst…maar wel ‘n HS-patroon op de weekprent…
String, met alle respect ik vind het geen echt SHS patroon, ik zie het over enkele weken/maanden wel weer stijgen en beschouw het momenteel als een correctie.
mvg
@GJ,
Kan de top in de RSI van 7/12 nog een rol spelen in een nieuw te vormen NR? (eventueel gelijke rsi)
Bij een top op de 502,5 zou daar een TD uit komen van 488.
Groet,
Henk
18/12 518 spannend
Waarde Henk,
Na de top van 7/12 is eerst een bodem in de RSI gezet…welke boven de OS lijn ligt…zie in deze ook de middag-update van gisteren. En wat betreft het aanpassen van het niveau in de slotzin in de middag-update het volgende. De slotstand in de AEX bij de aangehaalde top in de RSI lag op 502.05 en de vanochtend aangehaalde horizontale lijn op 502.50. Dus het klopt wat er staat.
GRS Geert-jan
wh.giesen…
Als je mijn post 12:20 nogmaals leest…zal ook mijn twijfel en bedenking m.b.t. het HS-patroon opvallen…
Mijn geschrift is althans wel zo bedoeld…(geschrift…mooie oude taal hè…)
@ string
Ik heb op basis van grote SHS in week een KD van (afgerond) zo’n 435 met tussenstuops op een kleine 478 en kleine 460.
Voor de Dax KD shs Week 10.100.
Hoeft uiteraard allemaal niet de komende dagen meteen 😉
Bedankt GJ voor je reactie.
Weer minder verward.
GRS,
Henk
@ Geert-Jan
Er staat 520,50 – 505 zone. 😉
zijn plus minus 9 punt gestegen sinds gister
dus het kan
Mama Roland
“Lieverd, wordt later nooit een grijs mens.
Betreed paden die andere niet betreden maak het verschil”
😉
Kom…nog ‘n paar tikken tot boven 502.60…dan door naar richting 505 zien waar het ophoudt…
Paul 12.06
Geen Brexit….?
Dat zie ik nog niet gebeuren.
Ben short nu met stop op 503.6 – we houden eventuele verliezen klein
detita 444…
Het maximale wat er voor May lijkt in te zitten…is hetgeen er nu voor akkoord ligt…en dat wil je toch geen Brexit meer noemen…da’s gewoon aan de leiband van Europa…zoals het hoort…
kom nog even doorstomen……niet meer onder 502.60…anders ga ik dreigen met weglopen…
Longs van gisteren doen het zeer guitig. Nog even aanhouden dan maar met stop-loose-profit op 502 :).
Wèl nu op 502.6 een 1e positie shorts opgepikt. Die mogen het overnemen als de boel plots mocht gaan dalen.
Herinnert u zich deze nog?
https://www.youtube.com/watch?v=O8yMrHi7Oss
https://www.youtube.com/watch?v=vjD3EVC1-zU 😉
Denk dat het nu nog eenmaal klein beetje omhoog kan…daarna eruit en kijken voor short…
Waarde Fred,
Met verwijzing naar 13.07…u heeft helemaal gelijk…op een gegeven moment…zie ik ook de getalletjes draaien… 🙁
GRS Geert-Jan
getalletjes draaien…ik ook…naar short…
gunstig PPI geeft nog een extra duwtje (omhoog)
@ string 13.20
Klopt, echter er bestaat ook nog zo iets als een harde Brexit.
Ik vermoed dat het de leiband of de harde Brexit wordt, maar niets is uiteraard zeker.
Ik heb nog geen short signaal. Die 505 zou nog best eens kunnen….
It’s exhausting…paniekprikker aan de bovenzijde…ben eruit…
Nog steeds in GJN’s 502,5-505 zone, benieuwd of dat inderdaad de Waterloo zone is. Zou kunnen, 15 min indicator nu erg hoog, nog geen draaisignaal
AEX 30 bijna bij de MA200….
Dat zie ik niet Jan.
Goedemiddag U Allen,
“Maybe yes c.q. maybe no going AEX-short” wordt zoals immer bepaald door de leidende
S&P zoals gisteren weer evident is bewezen.
MVG.,
Bert
Afijn gapje van eergisteren is dicht.
@Fred, sorry, is 24 uurs beurs/CFD, daar dus wel. Vreemd zo’n groot verschil
Inderdaad.
mooi he
ASTRO
en van te voren gegeven 🙂
Heel mooi Roland, en wat zegt Astro nu?
die zegt 518 op 18/12
Toch niet zo vreemd Jan…CFD grafieken staan factor drie maal zo lang open…
Gaat ook steeds meer gebruikelijk worden…over paar jaar zal het wel gedaan zijn met de handelstijden van weleer…24-uurs economie…
@ Roland
Je zei toch naar de 518? Of vergis ik me nu?
short term zei vandaag up (gister als eerste gemeld)
long term geeft die 518 (zeg ik al een poosje)
en wat i k eigenlijk zeg is “ziet u astro werkt”
Wie volg je qua astro?
ik volg niemand Fred ik heb dit te uit en te na jaren bestudeert
en najaren proberen zoeken en proberen een model etc
dat weet jij wel Fredje
Ter [ anders dan astro ] Info:
“US stocks rebound. China trade optimism sends shares higher”.
@ Roland
Waarom zou ik dat weten. Het lijkt me logischer dat je er eerst mee in contact komt, leert van iemand die je volgt en dan het (evt. tegelijkertijd) verder gaat bestuderen.
Handel je er ook 100% op?
Een goedemiddag beste Bert. Dat is dank ons zonnekind Trump 😉
beste Fred ik hap niet verder ok …
ik weet wie je bent net als jij weet wie ik be n
en je weet dat ik dit al jaren dit doe maar goed ….
Fred jeans/Gerardus/Gert/Ronald en Ilse
Kap nou Fred je bent gezien man
Beste Roland, het was niet om te happen. Ik meende het.
Ik zit nu te denken over dat “ik weet wie jij bent….)
Er gaat nog even geen lampje branden…
Het oude discussieweb misschien?
Fred jeans/Gerardus/Gert/Ronald en Ilse ….
Het zegt me echt niets, sorry.
Fred het enige verschil met toen is ik kan nu met je getreiter omgaan
vroeger niet en nu weer de beurs
dag Fred weltrusten en even goede vrienden
Het zal allemaal wel, maar ik verbaas me toch.
Dweil-besturing vanaf 14.45 al pffff
https://www.youtube.com/watch?v=2-BFtrB-qdI
Er zijn momenteel alleen maar ADHD’ers en Borderliners aan het handelen…
https:/www.youtube.com/watch?v=h5h_EW4odWw
@ string 16.12
Dan handelen er heel wat momenteel 😉
Hogere koersen richting 502.50 – 505 vallen dan ook in de categorie reactief Vinkje
Dat was op de allerkleinste grafieken…
Maar het 30-plaatje schept weer rust…mooie Doji met rode candle erachteraan…en de nu gaande candle dan graag ook weer rood…dan staat/komt die lagere top er wel…
nu een mooie coil de boel wat laten sudderen/afkoelen e n dan vanuit die energy coil boem omhoog
want anders halen we die 518 nooit op 18/12
De distributiefase lijkt weer wel verleden te zijn…dus kan er weer gehandeld worden…bijna…
Overigens…die kop van May…waar ik telkens tegenaan kijk met ‘n glimlach…zou je zo ‘n beeld van mogen houwen of gieten… magnifique…
Beste Roland, ik handel momenteel ff niet omdat ik nog geen long of short signaal heb.
Dus even gegoogled op je tip van 15.46. Maar ik ben er vrijwel zeker van dat je je vergist.
Fred la het los ik dacht dat zit ik gout dat kan de beurs dan maar weer toch
String 16.26
Ja en die kop dan in het gebouw van de EU zetten in Brussel en iedere keer mee verhuizen naar straatsbrug en terug.
Dit ter afschrikking van landen als Italië, Hongarije etc. 😉
Heb vandaag vergeten ‘n pijl te gooien…niet gezien…eindpunt 505.50…niet gezien toch gehaald (bijna)…
Eerst astro, nu darten…. Ik moet blijkbaar nog veel leren.
Ja Fred, had jij niet gedacht toen je begon met beleggen(speculeren) he. En er is nog veel meer, let ook maar eens op de waterstanden.
mvg
Heb ‘ns even wat zitten spelen met het grafiekje van 1 minuut…ontstaat er vanaf ongeveer 15:30 uur ‘n ascending triangle…welke met grof geweld wordt geëlimineerd d.m.v. valse uitbraak…en wordt deze naadloos opgevolgd door ‘n veel grotere descending triangle…waaruit de koers inmiddels aan de onderzijde is uitgebroken… mooi om te zien dat het allemaal weer gaat als bedoeld en verwacht…
@ Fred,
En wat te denken van Michael Ahrens de cycletrader. Zal allemaal wel prima zijn, maar gewoon jouw eigen methode hanteren als het werkt. Doe ik ook m.b.v. waarde GJN.
Vannacht maar eens kijken…of ik een…vallend sterretje… kan ontdekken…het is een mooie dinsdag…tot morgen..
GRS Geert-Jan
Een wijs woord Gerrie.
Jazeker Fred…de shortseintjes zijn in aantocht…goed opletten…speelkwartier voorbij ook voor mij…
Toch wel weer een applaus voor de meester, GJN did it again
Je zou zo zeggen dat we wel weer short kunnen een stukje onder de 502,50…
zo is het Gerrie er leidden meer wegen naar Rome en ik laat een ander gedeelte zien
de weerstand tegen het onbekende is bekend
want “onbekend maakt onbemind”
niks nieuws
Ik denk dat het juist anders is Roland: als je er verstand van hebt, kun je er ook niet over oordelen.
De weerstand tegen het onbekende bestond ook in de medische wetenschap omdat het nooit onderzocht werd. Nu is men daar ook voorzichtiger met een oordeel.
Die 502,5 wordt nu steun lijkt het, gooi nu nog eens een pijltje String, kom je dan bij die 512 uit?
mvg
Ik vermoed dat die steun het niet houdt….
@Roland, doe je iets met Bradley?
en applaus voor meester Fred
Is te zien aan de vlaggetjes in de s&p
vlaggetjes, darten, astro, dikke Nikken, whaaaaaaaa, NR’s, PR’s, Div’s……man man ik kom tijd tekort om dit allemaal te leren haha
Flinke downveiling Voila.
Wat ik op het kleinste 1 minutenplaatje detecteer in de candles/oscillatoren/gemiddelden…moet worden overgenomen door de 5′ grafiek…en moet ik later ook weer terugzien in de 30′ grafiek…eerst dan pas neem ik de beslissing van wel of niet de strijd aangaan…
Als je bovenstaande redelijk tot goed beheerst…heb je voor intraday-handel niet meer nodig dan slechts 1 indexpunt voor je stoploss…en is je hitratio bovengemiddeld…
Tot voor kort gebruikte ik alleen de 5′ en de 30′ grafiek voor deze methode…sinds medio verleden week gebruik ik hierbij ook de 1′ grafiek…ik moet zeggen het werkt verhelderend…zie ook mijn post van 16:58…
Let wel…ik gebruik de 1′ en de 5′ alleen voor het voorbereidende werk op weg naar de 30′ grafiek…om op te handelen zijn deze voor mij niet geschikt…
Wens u allen ‘n mooie avond…
Ik gebruik de 2 min (ietsje rustiger) voor de aparte puntjes fti pakken.
Is inderdaad korte termijn handel. Een beetje sprokkelen zeg maar.
En die combineer ik dan met de s&p lijngrafiek i.v.m. het ontwikkelen van de kleine vlaggetjes.
@ String,
Bedankt voor de uitleg, en prettige avond.
wh.giesen…17:11…
Pijltje gegooid op 30′ grafiek…uitkomst 508.77…maar ik geloof niet dat het doorgang gaat vinden…zie alleen maar veel andere aanwijzingen…en dat is dat het gaat dalen…ik ga nu short…
Vanwege door de 50 MA ook?
Ik ben er juist even uit nu.
Gerrie…@ your service…
Vanwege s&p.
Mezelf…17:47…
Excuus…ga nog niet short…nog even wachten…wil eerst nieuwe RSI-top zien…en die moet dan niet overbought zijn…en ja daar kan ook het gevaar in schuilen van “no show”…omdat het figuurtje boven mijn OB-lijn verdacht veel lijkt op “Batman”…en dan wil het wel vaker meteen naar beneden vallen…maar dat zij dan zo…je weet wat moeder Nikken zegt…de beurs loopt niet weg…
Precies. 😉
Mijn longs zijn netjes uitgestopt (ik had de stop overigens tussentijds wèl opgetrokken naar 504.0) en de shorts doen hun werk naar behoren zo te zien. Bijzonder guitige dagen.
En zijn we nu dus op zoek naar de top in de RSI van AEX/CFD 30’…die RSI-top die onder de 70% signaallijn moet blijven…zodat we straks weer kunnen zeggen “nie OB nie”…de RSI-top die ons dan weer de mogelijkheid van shortgaan biedt…
Doet ie wel 😉